Cum să îţi organizezi studiul!
Faptul că ai un program
săptămânal de studiu nu este de ajuns. Planul timpului este un pas important,
însă nu suficient. Ce trebuie să faci în continuare?
Înainte să începi efectiv
să studiezi, stabileşte ce obiective vrei să realizezi, de ce reurse dispui
pentru a îndeplini aceste obiective, ce condiţii potrivite pentru lucru sunt
necesare, mijloacele de studiu adecvate şi modul în care vei verifica dacă
rezultatele studiului coincid cu obiectivele urmărite!
Ce obiective urmăresc?
|
Cu ce şi cum voi
realiza obiectivele?
|
Cum mă voi verifica
dacă am realizat
|
||
Resurse
|
Condiţii
|
Mijloace
|
obiectivele?
|
|
La sfârşitul studiului
trebuie să fiu capabil să…..
Şi să…………
|
În timp, poţi renunţa la
a mai scrie! Important este să nu te apuci de lucru fără a şti clar ce vrei să
înveţi! Numai aşa te vei dezobişnui de deprinderea greşită de a proceda în
grabă, spontan, haotic care de cele mai multe ori se răsfrânge negativ asupra
rezultatelor studiului. Pe baza unui plan limpede, vei intra in posesia unui
instrument de muncă intelectuală căreia îi vei aprecia valoarea inestimabilă
toată viaţa!
Aşadar….
STABILEŞTE-ŢI
OBIECTIVE CLARE înainte de a face orice altceva. Trebuie să fii conştient
care sunt ţintele învăţării, ce capacităţi şi ce cunoştinţe trebuie să deprinzi
în urma studiului. Numai devenind conştient de ceea ce urmăreşti vei avea
rezultate concrete!
Un exemplu de obiectiv pentru Istorie, de pildă,
este: La finalul studiului, voi fi
capabil să subliniez cauzele Primului Război Mondial, să determin rolul României în acest război, să enumăr cele mai importante bătălii, să menţionez ce efecte a avut acest război în plan social, economic,
geo-politic. De asemenea, voi fi capabil
să elaborez o lucrare de sinteză pe tema Primului Război Mondial.
NOTA BENE! Ia aminte la structura lecţiei din
manual, la felul cum a structurat profesorul notiţele şi prezentarea. Te poate
ajuta să îşi dai seama ce puncte sunt mai importante, aşadar pe ele trebuie să
le urmezi!
ANALIZEAZĂ ATENT RESURSELE NECESARE REALIZĂRII
OBIECTIVELOR!
Odată ce ai stabilit ce trebuie să ştii sau să ştii să faci la încheierea
studiului, întreaba-te: Oare cu ce voi
realiza aceste obiective? De obicei, acestea sunt instrumentele cu care tu
înveţi: manual, notiţele, alte surse bibliografice!Nu exagera cu numărul
resurselor, acestea trebuie să fie suficiente şi să nu îţi mănânce mai mult
timp decât este necesar.
Exemplu: Dacă ai de
realizat o analiză proprie a unei opere literare, nu este necesar să ai 10
cărţi resursă! Este suficient să consulţi două-trei surse bibliografice şi să
revezi noţiunile de teoria literaturii! Axează-te pe solicitarea capacităţilor
tale proprii de a identifica elemente originale, de a discrimina judecăţi de
valoare pe care analiza le va face posibile. De fapt, tocmai aceste capacităţi
îţi sunt formate, tot formarea acestei capacităţi îşi doreşte şi profesorul tău
să îţi formezi! Nimeni nu îţi cere să îţi dezvolţi capacitatea de a copia ceea
ce au scris alţii. J
ALEGE MIJLOACELE DE STUDIU ADECVATE!
Străduieşte-te să alegi
exact materialele de care ai nevoie! Dacă ai de citit romanul BALTAGUL şi ştii
că nu îl ai în bibliotecă, mergi din timp la bibliotecă şi achiziţionează-l!
VERIFICĂ ÎNTOTDEAUNA DACĂ AI REALIZAT CE ŢI-AI
PROPUS!
Nu considera că studiul
se încheie atunci când ai realizat ultimul obiectiv. Întreabă-te: oare ştiu
bine ceea ce trebuia? Autoevaluează-te! Controlează-te obiectiv! NU încerca să
te minţi, căci tot tu vei fi cel păcălit. Obligă-te să te ASCULŢI tu pe tine!
Dă-ţi şi o notă! J
Despre condiţiile
potrivite de studiu…în partea următoare…
Comentarii
Trimiteți un comentariu