Cum să îţi organizezi studiul!



Faptul că ai un program săptămânal de studiu nu este de ajuns. Planul timpului este un pas important, însă nu suficient. Ce trebuie să faci în continuare?

Înainte să începi efectiv să studiezi, stabileşte ce obiective vrei să realizezi, de ce reurse dispui pentru a îndeplini aceste obiective, ce condiţii potrivite pentru lucru sunt necesare, mijloacele de studiu adecvate şi modul în care vei verifica dacă rezultatele studiului coincid cu obiectivele urmărite!




Ce obiective urmăresc?
Cu ce şi cum voi realiza obiectivele?
Cum mă voi verifica dacă am realizat

Resurse
Condiţii
Mijloace
obiectivele?
La sfârşitul studiului trebuie să fiu capabil să…..

Şi să…………






 
În timp, poţi renunţa la a mai scrie! Important este să nu te apuci de lucru fără a şti clar ce vrei să înveţi! Numai aşa te vei dezobişnui de deprinderea greşită de a proceda în grabă, spontan, haotic care de cele mai multe ori se răsfrânge negativ asupra rezultatelor studiului. Pe baza unui plan limpede, vei intra in posesia unui instrument de muncă intelectuală căreia îi vei aprecia valoarea inestimabilă toată viaţa!


Aşadar….

 STABILEŞTE-ŢI OBIECTIVE CLARE înainte de a face orice altceva. Trebuie să fii conştient care sunt ţintele învăţării, ce capacităţi şi ce cunoştinţe trebuie să deprinzi în urma studiului. Numai devenind conştient de ceea ce urmăreşti vei avea rezultate concrete!

Un exemplu de obiectiv pentru Istorie, de pildă, este: La finalul studiului, voi fi capabil să subliniez cauzele Primului Război Mondial, să determin rolul României în acest război, să enumăr cele mai importante bătălii, să menţionez ce efecte a avut acest război în plan social, economic, geo-politic. De asemenea, voi fi capabil să elaborez o lucrare de sinteză pe tema Primului Război Mondial.
NOTA BENE! Ia aminte la structura lecţiei din manual, la felul cum a structurat profesorul notiţele şi prezentarea. Te poate ajuta să îşi dai seama ce puncte sunt mai importante, aşadar pe ele trebuie să le urmezi!

ANALIZEAZĂ ATENT RESURSELE NECESARE REALIZĂRII OBIECTIVELOR!
Odată ce ai stabilit ce trebuie să ştii sau să ştii să faci la încheierea studiului, întreaba-te: Oare cu ce voi realiza aceste obiective? De obicei, acestea sunt instrumentele cu care tu înveţi: manual, notiţele, alte surse bibliografice!Nu exagera cu numărul resurselor, acestea trebuie să fie suficiente şi să nu îţi mănânce mai mult timp decât este necesar.

Exemplu: Dacă ai de realizat o analiză proprie a unei opere literare, nu este necesar să ai 10 cărţi resursă! Este suficient să consulţi două-trei surse bibliografice şi să revezi noţiunile de teoria literaturii! Axează-te pe solicitarea capacităţilor tale proprii de a identifica elemente originale, de a discrimina judecăţi de valoare pe care analiza le va face posibile. De fapt, tocmai aceste capacităţi îţi sunt formate, tot formarea acestei capacităţi îşi doreşte şi profesorul tău să îţi formezi! Nimeni nu îţi cere să îţi dezvolţi capacitatea de a copia ceea ce au scris alţii. J

ALEGE MIJLOACELE DE STUDIU ADECVATE!
Străduieşte-te să alegi exact materialele de care ai nevoie! Dacă ai de citit romanul BALTAGUL şi ştii că nu îl ai în bibliotecă, mergi din timp la bibliotecă şi achiziţionează-l!

VERIFICĂ ÎNTOTDEAUNA DACĂ AI REALIZAT CE ŢI-AI PROPUS!
Nu considera că studiul se încheie atunci când ai realizat ultimul obiectiv. Întreabă-te: oare ştiu bine ceea ce trebuia? Autoevaluează-te! Controlează-te obiectiv! NU încerca să te minţi, căci tot tu vei fi cel păcălit. Obligă-te să te ASCULŢI tu pe tine! Dă-ţi şi o notă! J

Despre condiţiile potrivite de studiu…în partea următoare…
 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ce înseamnă a învăţa sistematic? - Învață să înveți! partea a 2-a

Invata sa inveti! Sugestii de studiu pentru elevi in pragul examenelor!

Timpul şi iar timpul…cum să treci de bariera timpului limitat!